Narodowy Instytut Muzeów ogłasza nabór do 45. Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2024.
Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla już od 45 lat nagradza najlepsze dokonania polskich muzealników. Sybilla to propagowanie najwyższej jakości wzorów działalności muzealnej oraz bezcenne źródło wiedzy o historii oraz kierunkach rozwoju polskiego muzealnictwa.
Organizatorem Konkursu jest jak co roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowy Instytut Muzeów, którego rolą jest wyznaczanie standardów w muzealnictwie, kreowanie warunków jego rozwoju, upowszechnianie jego osiągnięć oraz sieciowanie polskich muzeów.
W Konkursie mogą uczestniczyć muzea w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz. 385), których statut lub regulamin został uzgodniony z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Muzea mogą zgłaszać na Konkurs przedsięwzięcia, które zostały zakończone w 2024 r., tj. w roku edycji Konkursu. Wyjątkiem są wystawy czasowe, które mogą być udostępniane publiczności do końca lutego 2025 r.
Do Konkursu mogą być zgłaszane przedsięwzięcia w następujących kategoriach:
- Konserwacja i ochrona dziedzictwa kultury
- Edukacja
- Projekty naukowo-badawcze
- Nowe i zmodernizowane wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Inwestycje
Zapraszamy do przesyłania zgłoszeń do 14 marca 2025 r.
* * *
Wskazówki dla uczestników
Jakie projekty mogą wziąć udział w konkursie?
Na konkurs mogą zostać zgłoszone projekty zakończone w 2024 r., tj. w roku jego edycji. Wyjątkiem są wystawy czasowe, które mogą być udostępniane publiczności do końca lutego 2025 roku.
Ile projektów można zgłosić na konkurs?
Muzeum może zgłosić maksymalnie trzy przedsięwzięcia, każde w innej kategorii konkursowej. Niemożliwe jest dokonywanie podziału danego przedsięwzięcia na części i ich zgłaszanie w różnych kategoriach.
Jak należy dokonać zgłoszenia?
Pierwszym krokiem jest przesłanie na adres konkursu sybilla@nim.gov.pl karty zgłoszeniowej. Po dokonaniu formalnego sprawdzenia karty zgłoszeniowej przez sekretariat konkursu, muzeum otrzyma hasło dostępu do elektronicznego systemu naboru zgłoszeń.
W systemie muzeum zamieszcza kartę zgłoszeniową i prezentację zgłaszanego projektu. Dokumenty należy zapisać w formacie pdf. Rozmiar wszystkich plików załączonych w jednym zgłoszeniu nie może przekroczyć 35 MB. Po zamieszczeniu i zamknięciu zgłoszenia w systemie nie ma możliwości dokonywania w nim zmian.
Jakie dokumenty należy przesłać do systemu elektronicznego?
W systemie elektronicznym należy zamieścić kartę zgłoszeniową oraz prezentację zgłaszanego do konkursu projektu (dokumenty powinny zostać zapisane w formacie pdf).
Jak należy przygotować prezentację projektu?
O układzie prezentacji stanowiącej część zgłoszenia konkursowego, decyduje zgłaszające muzeum. Przed jej przygotowaniem zachęcamy do zapoznania się z regulaminowymi kryteriami oceny zgłaszanych na Sybillę projektów tak, aby treść prezentacji korespondowała z tymi kryteriami ocen.
Prezentacja powinna zostać zapisana w formacie pdf. W prezentacji można zamieszczać linki kierujące jurorów do materiałów związanymi z realizacją projektu np. filmów udostępnionych w mediach społecznościowych, katalogów etc.
Kto ma prawo zgłosić projekt realizowany wspólnie przez dwa muzea?
Decyzję w tej sprawie podejmują muzea w drodze wzajemnych uzgodnień. Należy pamiętać, aby muzeum zgłaszające na konkurs projekt realizowany wspólnie z innym muzeum, poinformowało swojego partnera o takim zamiarze.
* * *
Organizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzeów
Partner: Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej