Muzeum Widzialne

28 października 2024 r. odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród i wyróżnień w 6. Przeglądzie Muzeum Widzialne 2024. Jury w składzie: Marta Dziewulska, Aleksandra Długołęcka, Marek Grzyb, Katarzyna Lorenz-Cymer i Anna Nowokuńska-Maksymiuk wyłoniło laureatów, których poznaliśmy w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Muzeum było partnerem tegorocznej edycji Przeglądu. Bardzo dziękujemy!

***

Laureaci 6. Przeglądu Muzeum Widzialne 2024

Kategoria A. Identyfikacja muzeum

I Nagroda: Muzeum Narodowe w Gdańsku
II Nagroda: Muzeum Narodowe w Krakowie
III Nagroda ex aequo: Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach i Muzeum w Tarnowskich Górach

Uzasadnienie werdyktu: 

Jury było pod wrażeniem przeprowadzenia kompleksowego rebrandingu, który łączy niezwykle atrakcyjną wizualnie, nowoczesną formę z poszanowaniem tradycji instytucji. Zastosowane rozwiązania wyróżniają się minimalizmem i prostotą, dzięki czemu spójnie łączą wszystkie oddziały muzeum pod wspólną marką. Są przy tym wyraziste, przejrzyste i czytelne, dzięki czemu mają wszechstronne, ponadczasowe zastosowanie. Szczególną wartością projektu było dla nas włączenie pracowników w proces tworzenia nowego wizerunku, co podkreśla jego autentyczność i wzmacnia więź z misją muzeum. Chapeau bas!

Kategoria B. Identyfikacja wystaw czasowych

I Nagroda: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie | Wokół nas morze ognia
II Nagroda ex aequo: Muzeum Miasta Gdyni | W Gdyni nie pada – wystawa historyczno-sensoryczna i Muzeum Narodowe w Gdańsku | Fangor. Poza obraz
III Nagroda ex aequo: Muzeum Narodowe we Wrocławiu | Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020) i Muzeum Warszawy | Julia Keilowa. Projektantka

Wyróżnienie: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku | Las. Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni
Wyróżnienie: Muzeum Miasta Gdyni | Jakub Szczęsny. Polskie Projekty Polscy Projektanci

Uzasadnienie werdyktu

Jury zgodziło się co do tego, że był to jeden z najbardziej sugestywnych systemów identyfikacji wizualnej, jakie obserwowaliśmy w Polsce w ostatnich latach. Dzięki zastosowaniu lustrzanego odbicia tytułu, projekt pozwala spojrzeć na powstanie z perspektywy zamkniętych w getcie Żydów, wzmacniając poczucie dyskomfortu w odbiorcy. Zastosowany system identyfikacji doskonale odzwierciedla przesłanie ekspozycji. Prosta, lecz niezwykle wyrazista forma wizualna, osadzona w key visual marki muzeum, wprowadza widzów w mocny i wymowny przekaz wystawy, w której historia staje się osobistym przeżyciem. Gratulacje!

Kategoria C. Grafika stron internetowych

Nagród nie przyznano.

Wyróżnienie: Muzeum Narodowe we Wrocławiu / Openform design & digital studio
Wyróżnienie: Muzeum w Tarnowskich Górach

Uzasadnienie werdyktu

W tym roku Jury przyznało jedynie dwa wyróżnienia, gdyż zgłoszeń było niewiele, a ich poziom nie osiągnął wyjątkowej jakości, jaka cechowała prace w pozostałych kategoriach. Docenione projekty wykazały poprawność warsztatową i solidne podejście do estetyki, jednak brakowało im elementów wyróżniających oraz innowacyjnych rozwiązań. Mamy nadzieję, że przyszłe edycje przyniosą większą różnorodność oraz bardziej inspirujące przykłady w tej dziedzinie, a autorom dwóch wyróżnionych projektów kibicujemy w dalszym rozwijaniu kreatywności i funkcjonalności w obszarze projektowania cyfrowego.

Kategoria D. Kampania promocyjno-marketingowa

I Nagroda: Muzeum Narodowe we Wrocławiu | Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)
II Nagroda: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie | Wokół nas morze ognia
III Nagroda: Muzeum Powstania Warszawskiego | Kampania promocyjna z okazji 79. rocznicy Powstania Warszawskiego pod tytułem Miłość istnieje zawsze

Wyróżnienie: Muzeum Miasta Gdyni | Dla przyjaciół Kachu
Wyróżnienie: 
Zakład Narodowy im. Ossolińskich / Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu | Lato – jesień – zima – wiosna
Wyróżnienie: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie | Weekend z Japonią pełną smaku. Kampania promocyjna wystawy I Love Sushi

Uzasadnienie werdyktu

Jury doceniło odwagę i niekonwencjalność zarówno w podejściu do samej wystawy, jak i kampanii jej towarzyszącej. Główne motywy wizualne kampanii – zaskakujące portrety zakrytych twarzy śląskich arystokratów – przełamują schematy, wzbudzając w odbiorcy zaintrygowanie i podkreślając wielowymiarowość oraz współczesny kontekst stylu rokokowego. Dzięki śmiałemu połączeniu sztuki dawnej z nowoczesną interpretacją wystawa przyciągnęła młodszą publiczność, budząc szerokie zainteresowanie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Czapki z głów!

Kategoria E. Zarządzanie mediami społecznościowymi

I Nagroda: Muzeum Narodowe w Warszawie | #Zwitkacuj się. Jak wykorzystać filtry AR w zarządzaniu mediami społecznościowymi muzeum

Wyróżnienie: Muzeum Powstania Warszawskiego | Cykl 20 – lat muzeum

Uzasadnienie werdyktu

W tej kategorii Jury zdecydowało się przyznać wyłącznie pierwszą nagrodę oraz jedno wyróżnienie, co jest związane nie tylko z niską liczbą zgłoszeń, ale także z poczynioną przez nas obserwacją, że po okresie niesamowitego rozkwitu strategii muzealnych w mediach społecznościowych, jaki obserwowaliśmy w okresie pandemii, nastąpiło pewne nasycenie i przyszedł czas stabilizacji, w którym zabrakło wyróżniających się projektów.

Jury w sposób jednogłośny przyznało pierwsze miejsce na podium projektowi #Zwitkacujsię, który w innowacyjny sposób sięgnął po filtry wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną, angażując użytkowników i przekształcając ich w ambasadorów wystawy. Inspirowane twórczością i osobowością Witkacego filtry AR nie tylko oddały klimat i estetykę jego dzieł, ale też przyciągnęły rekordową frekwencję na wystawie i wzbudziły ogromne zainteresowanie w mediach społecznościowych. Muzeum efektywnie połączyło promocję z edukacją i zabawą, docierając do milionów odbiorców i osiągając wysoki poziom zaangażowania organicznego, co świadczy o wyjątkowej skuteczności kampanii.

Cykl „20 lat muzeum” zaś doceniliśmy za wykorzystanie potencjału pracowników i użycie employer brandingu. Serdeczne gratulacje!

***

Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia do 6. Przeglądu Muzeum Widzialne 2024. Laureatom serdecznie gratulujemy!

***

Przegląd Muzeum Widzialne, który zainaugurowaliśmy w 2013 roku, ma na celu wybór najlepszych systemów identyfikacji wizualnych, działań promocyjnych i wizerunkowych zrealizowanych przez polskie muzea. To również forma uznania i docenienia aktywności, która ma znaczenie w procesie budowy marki muzeum i pozyskiwania nowych odbiorców oferty muzealnej. Projekty nagradzane w konkursie mają stanowić źródło inspiracji i być sposobem przekazywania wiedzy o skutecznym wykorzystywaniu języka graficznego czy planowania elementów strategii wizerunkowych.

Od pierwszej edycji do udziału w Przeglądzie zapraszamy muzea, ale też współpracujące z muzeami studia graficzne, agencje reklamowe czy indywidualnych grafików.

Kategorie konkursowe 6. edycji Przeglądu Muzeum Widzialne 2024:

Kategoria A – identyfikacja muzeum: ocenie podlegały wdrożone systemy identyfikacji wizualnych muzeów, tj. logo, system informacji wewnątrz i na zewnątrz muzeum, w tym oznakowanie wystaw stałych, projekty druków firmowych, informacyjnych, materiałów edukacyjnych etc.

Kategoria B – identyfikacja wystaw czasowych: ocenie podlegały opracowane przez muzea na potrzeby wystaw czasowych kompleksowe systemy identyfikacji wizualnej, w tym m.in.: projekty plakatów, folderów, tablic informacyjnych w przestrzeni wystawienniczej, wydawnictw, materiałów edukacyjnych.

Kategoria C – grafika strony internetowej: ocenie podlegały projekt graficzny i funkcjonalność strony internetowej muzeum.

Kategoria D – kampanie promocyjno-marketingowe: ocenie podlegały zrealizowane przez muzeum kampanie promocyjno-marketingowe, których celem jest promocja muzeum, wystaw, projektów edukacyjnych. Zgłoszenie w tej kategorii powinno prezentować poszczególne etapy kampanii, w tym: wyznaczenie celów kampanii (co chciano osiągnąć poprzez kampanię), identyfikację grup docelowych (do kogo kierowano działania), wybór kanałów komunikacji (np. reklamy prasowe, reklamy w mediach elektronicznych, ulotki, profile społecznościowe itd.), promocyjne wydarzenia towarzyszące (np. koncerty, pokazy, warsztaty, projekcje), osiągnięte efekty (określenie skuteczności działań, np. poprzez frekwencję, zainteresowanie mediów).

Kategoria E – zarządzanie mediami społecznościowymi: ocenie podlegały strategia i zarządzanie profilami społecznościowymi muzeum.

 

Partnerem 6. PMW 2024 było Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, laureat I nagrody 5. Przeglądu Muzeum Widzialne 2022 w kategorii identyfikacja wystaw czasowych za realizację wystawy "Ziemia (P)oddana". 

Jury 6. edycji Przeglądu Muzeum Widzialne: Aleksandra Długołęcka, Marta Dziewulska, prof. ucz. dr hab. Marek Grzyb, Katarzyna Lorenz, Anna Nowokuńska-Maksymiuk. 

Więcej o Przeglądzie Muzeum Widzialne i laureatach poprzednich edycji Przeglądu (link).

Regulamin 6. Przeglądu Muzeum Widzialne

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.