Termin: 25-26.09.2025
Miejsce: Centrum Konferencyjne Ogrodowa 58, Warszawa
Liczba uczestników: 25 osób
Dwudniowe warsztaty stacjonarne, organizowane wspólnie z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Okręgowym w Toruniu, adresowane są do osób, które w muzeum prowadzą badania publiczności i współpracują z publicznością, w tym odpowiadają za budowanie w instytucji relacji z otoczeniem społecznym. Głównym celem szkolenia jest poszerzenie kompetencji i umiejętności muzealników prowadzących badania publiczności w zakresie wykorzystywania wyników badań do poszerzania kręgów odbiorców, jak również do tworzenia pola działań z lokalnymi interesariuszami zainteresowanymi współpracą z muzeum. Podczas dwudniowych spotkań zostaną omówione metody i narzędzia, które można wykorzystywać podczas wdrażania tego typu procesów, a następnie zostaną zaprezentowane różne formuły podejmowania współpracy muzeów ze społecznością lokalną. Na tej podstawie, w oparciu o doświadczenia Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, zostanie przeprowadzony warsztat, którego celem jest zapoznanie uczestników z metodologią badań społecznych oraz specyfiką procesu badawczego z perspektywy instytucji kultury. Uczestnicy zaznajomią się z poszczególnymi paradygmatami i założeniami prowadzenia badań jakościowych i ilościowych. Opanują umiejętności pozwalające na projektowanie własnych badań społecznych, dobór metody i technik badawczych adekwatnych do celu badawczego oraz prezentację wyników badań.
Zgłoszenia przyjmowane będą od 28.08.2025 r. do 09.09.2025 r. do godz. 15:00. W dniu 11.09.2025 r. roześlemy do Państwa powiadomienia o zakwalifikowaniu i przydzielimy dostęp do płatności osobom zakwalifikowanym. Do otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie uprawniać będzie obecność na całym szkoleniu.
Program ramowy:
I dzień: prowadzenie: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Badania publiczności w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Jak badać bez badań czyli o narzędziach, z których możemy czerpać wiedzę o publiczności – Marcin Sarnowski
- Job shadowing i badania Erasmus+
- Warsztat – Badanie publiczności muzeum - nowy trend czy podstawowa aktywność instytucji?
II dzień: prowadzenie: Muzeum Okręgowe w Toruniu
- Prezentacja tego jak budujemy publiczność (głownie poprzez działania edukacyjne) w MOT
- Proces budowy inicjatywy społecznej wpisu Kultury Toruńskiego Piernika na Krajową Listę Dziedzictwa Niematerialnego, związany ze zbudowaniem społeczności skupionej wokół idei dziedzictwa piernikarskiego i dalszy jej rozwoju
- Po co muzeum strategia rozwoju? Idea i proces budowy strategii MOT w kontekście budowania publiczności
Panel dyskusyjny oraz pytania uczestników: Marcin Zdanowski i Piotr Górajec
Osoby prowadzące:
- Piotr Górajec, Zastępca Dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Martyna Sowińska, Dział Komunikacji Muzeum Warszawy
- Marcin Sarnowski, Dział Rozwoju Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Magdalena Pasternak-Zabielska, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Marcin Zdanowski, kustosz, Kierownik Działu Strategii i Rozwoju Muzeum Okręgowego w Toruniu
- Justyna Matella, kierowniczka Działu Edukacji Muzeum Okręgowego w Toruniu
- Małgorzata Mikulska-Wernerowicz, kustosz, kierownik Dział Historii Toruńskiego Piernikarstwa Muzeum Okręgowe w Toruniu
Osoba do kontaktu z NIM w razie pytań merytorycznych: Joanna Grzonkowska jgrzonkowska@nim.gov.pl. W przypadku pytań organizacyjnych prosimy o kontakt: szkolenia@nim.gov.pl.
Uwaga: wszystkie szkolenia NIM realizowane od początku lutego 2025 r. są opłacane z góry przelewem na podstawie faktury pro-forma. Po zakwalifikowaniu na szkolenie kandydat uzyska możliwość wygenerowania w systemie faktury pro-forma.
Więcej informacji i zapisy (link).