Redakcja rocznika „Muzealnictwo”
Narodowy Instytut Muzeów
ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa
tel.: (+48 22) 256 96 38
e-mail: mkocus(at)nim.gov.pl; muzealnictwo(at)nim.gov.pl
dr hab. Piotr Majewski, prof. ucz. (UKSW) - redaktor naczelny
Obszar zainteresowań: kultura i jej instytucje w Polsce po 1918, z uwzględnieniem problematyki zarządzania oraz „polityki pamięci”.
Ukończył Wydział Historyczny i Podyplomowe Studium Muzealnicze Uniwersytetu Warszawskiego. W l. 2011–22 współautor koncepcji programowej oraz dyrektor Narodowego Instytutu Muzeów. Od 2012 współpracownik, następnie pracownik Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, aktualnie kierownik Katedry Zarządzania Kulturą (Instytut Nauk o Kulturze i Religii). Od 2023 w Biurze Badań Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej (Zespół Pełnomocnika Prezesa IPN ds. badań nad terrorem okupacyjnym na ziemiach polskich w l. 1939-45; temat badań: Muzea polskie w Generalnym Gubernatorstwie 1939-1945).
Członek rad naukowych czasopism: „Załącznik Kulturoznawczy”, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” oraz „Museum: Museum and Regional Studies”, „Santander Art and Culture Law Review”, „Almanach Warszawy”; redaktor naczelny czasopisma naukowego „Muzealnictwo”.
Członek rad instytucji: Programowej Instytutu Północnego im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Cypriana Norwida w Dębinkach (przewodniczący), Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Muzeum Narodowego w Warszawie (wiceprzewodniczący).
Członek Stowarzyszenia „Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata”, ekspert zewnętrzny w „Narodowym Programie Rozwoju Humanistyki”.
Wybrane publikacje:
Publiczność (w) muzeum. Badania publiczności muzeów w Polsce 2017-2021, Warszawa 2022 (redakcja naukowa);
Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999–2019), Warszawa 2020;
Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, Warszawa 2019 (udział w redakcji naukowej);
Przeszłość jako inspiracja, przeszłość jako przestroga. Kultura pamięci i jej instytucje a kształtowanie postaw współczesnych Polaków, w: Społeczeństwo polskie dziś: samoświadomość–uznanie–edukacja, red. M. Saganiak, M. Werner, M. Woźniewska–Działak, Ł. Kucharczyk, Warszawa 2018;
Czas końca, czas początku. Architektura i urbanistyka Warszawy historycznej 1939-1956, Warszawa 2018;
Wykształcony muzealnik we współczesnym muzeum – próba diagnozy stanu obecnego i perspektyw zmian, „Przegląd Zachodniopomorski”, 2018, nr 2;
Szkic o muzealium w kulturze czasów współczesnych, w: Rzecz w kulturze, red. B. Pawłowska–Jądrzyk, D. Dąbrowska, Warszawa 2016;
Uniwersytet czasu wojny, w: Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego 1915-1945, red. P. M. Majewski, Warszawa 2016;
Wojna i kultura. Instytucje kultury polskiej w okupacyjnych realiach Generalnego Gubernatorstwa 1939-1945, Warszawa 2005.
Więcej informacji:
https://wnh.uksw.edu.pl/instytuty/instytut-nauk-o-kulturze-i-religii/katedra-zarzadzania-kultura/
https://bazawiedzy.uksw.edu.pl/SearchGlobal.seam
Anna Saciuk-Gąsowska
Historyczka sztuki, muzealniczka, absolwentka Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Muzealniczego przy UW, przez wiele lat współpracowała z Muzeum Sztuki w Łodzi. Kuratorka wielu wystaw, m. in. Michael Kidner. W poszukiwaniu eudajmonii, Muzeum Sztuki w Łodzi, 1993; Władysław Strzemiński, Drawings 1939 - 1945, Van Reekum Museum, Apeldoorn, 1995; Joseph Beuys. Obrzeża Europy, Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej, 1997; Kurt Schwitters, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2004; Swingujący Londyn. Kolekcja Grabowskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2007 (z P. Kurc-Maj), Wielka Wojna, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018-2019 (z P. Kurc-Maj i P. Politem). Autorka kilkudziesięciu tekstów poświęconych sztuce.
dr Przemysław Deles
Ukończył historię na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja edytorska). Kustosz dyplomowany w Muzeum Narodowym w Warszawie (Zbiory Sztuki Zdobniczej). Członek redakcji rocznika „Muzealnictwo”. Jeden z laureatów konkursu na kuratora w Domu Historii Europejskiej w Brukseli. Wieloletni pracownik Zamku Królewskiego w Warszawie (Ośrodek Oświatowy, Ośrodek Sztuki, Ośrodek Badań Historycznych) i Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego. Współprowadzi i koordynuje zajęcia „Muzea, archiwa i biblioteki Warszawy” na podyplomowych studiach varsavianistycznych (Wydział Historii UW).
Joanna Grzonkowska
Historyk sztuki, absolwentka kierunku Historia Sztuki Wydziału Historycznego UW oraz Podyplomowego Studium Muzealniczego przy Wydziale Historycznym UW i Podyplomowych Studiów Varsavianistycznych UW; członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki (SHS) oraz International Council of Museums (ICOM); pracowała w Zamku Królewskim w Warszawie; współpracowała z Ośrodkiem Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie; obecnie kieruje Działem Strategii i Analiz Prawnych Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów; od 2011 członek Kolegium Redakcyjnego rocznika „Muzealnictwo”. Autorka artykułów i recenzji publikowanych m.in. w roczniku „Muzealnictwo”.
Marta Kocus – sekretarz redakcji
Psycholog, absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2016 roku specjalistka w Narodowym Instytucie Muzeów (wcześniej współpracowała m.in. z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego). Od 2018 roku p.o. sekretarza redakcji rocznika „Muzealnictwo”, od 2019 roku sekretarz redakcji. Kontakt: mkocus(at)nim.gov.pl
dr hab. Beata Nessel-Łukasik, prof. ucz. (APS)
Socjolożka, historyczka sztuki, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Oblicza samotności. B. Schulz, F. Kafka i S. Beckett w polskim teatrze lalek, 2012). Muzealniczka związana najpierw z Muzeum Narodowym w Warszawie (1998-2010), a następnie z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku (2011-2021). Twórczyni pierwszego w Polsce Działu Programów Lokalnych i współautorka nowej koncepcji muzeum (Muzeum relacyjne. Przed / za progiem, Sulejówek 2020). Kuratorka ponad dwudziestu interdyscyplinarnych projektów partycypacyjnych zrealizowanych ze społecznościami lokalnymi (wyróżnienie Sybilla 2015, 2017, 2018, I nagroda Wierzba 2015, II nagroda Warszawska Giełda Projektów Edukacyjnych 2019) i autorka wielu tekstów o polskim muzealnictwie opublikowanych na łamach „Muzealnictwa”, „Kultury współczesnej”, „Zarządzania kulturą” i in. (Widok z okna, Teoria a praktyka. Badania jako narzędzie rozwoju publiczności w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Projekt „Wielość rzeczywistości. O nas i muzeum”, Społeczność lokalna w muzeum w świetle badań i praktyk, Publiczność poza muzeum, Wyplatanie miejsca i in.). Obecnie adiunktka w Katedrze Socjologii Ogólnej i Badań Interdyscyplinarnych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie i członkini zespołu realizującego badania publiczności polskich muzeów w Narodowym Instytucie Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
dr Aldona Tołysz
Absolwentka muzealnictwa i konserwatorstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK, Podyplomowego Studium Muzealniczego przy IHS UW, doktor nauk humanistycznych, wieloletni współpracownik i pracownik służb konserwatorskich, adiunkt w Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego w Warszawie, obecnie kierownik Wydziału Rejestru i Dokumentacji Zabytków WUOZ w Warszawie; stypendystka m.in. MKiDN i m.st. Warszawy, członek zespołu realizującego projekt NPRH „Muzeum w polskiej kulturze pamięci do 1918 r.” (UMK), a obecnie projektu NPRH „Polskie muzea w dwudziestoleciu międzywojennym. Dokumentacja i naukowe opracowanie materiałów do dziejów polskiego muzealnictwa w latach 1918-1939” (UAM).
Z redakcją współpracują Ewa Bazyl (redakcja językowa i korekta), Piotr Górski (skład i łamanie) oraz Magdalena Iwińska (tłumaczenia artykułów na język angielski).