Instrukcje dla Autorów

Regulamin publikacji prac w czasopiśmie naukowym „Muzealnictwo” eISSN 2391-4815 pISSN 0464-1086

  1. Czasopismo „Muzealnictwo” publikuje prace oryginalne i przeglądowe w języku polskim i angielskim z dziedziny muzealnictwa i nauk pokrewnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z aktywnością muzeów: historii muzeów i kolekcji muzealnych, badań naukowych prowadzonych przez muzealników, badań proweniencyjnych muzealiów, edukacji w muzeach, digitalizacji zbiorów muzealnych, promocji muzeów, prawa obowiązującego muzea i prawa tworzonego dla muzeów, muzealnictwa za granicą, recenzji książek dotyczących muzealnictwa, słownikowych biogramów osób zasłużonych dla polskiego muzealnictwa, wspomnień pośmiertnych o muzealnikach. Artykuły przysłane do publikacji nie mogą być wcześniej publikowane w formie drukowanej lub elektronicznej zarówno w części, jak i w całości. Prace zakwalifikowane do druku, na podstawie oświadczeń podpisanych przez autorów, stają się własnością Narodowego Instytutu Muzeów.  
  2. Artykuły publikowane są w formie elektronicznej na stronie www.nim.gov.pl. Prace umieszczane są na stronie po zaakceptowaniu przez redakcję czasopisma i przejściu procesu recenzji, opracowania językowego, autoryzacji i składu. 
  3. Artykuły przedkładane do publikacji należy przysłać drogą elektroniczną na adres sekretarza redakcji Marty Kocus: mkocus@nim.gov.pl. 
  • Teksty powinny być przygotowane w postaci dokumentu MS Word, o objętości nie większej 30 000 znaków ze spacjami. Objętość ta dotyczy artykułów recenzowanych. Nierecenzowane teksty publikowane w dziale „Komunikaty” nie powinny przekraczać objętości 10 000 znaków ze spacjami. 
  • Do tekstu właściwego artykułu należy dołączyć streszczenie (maksimum 1800 znaków ze spacjami), słowa kluczowe (minimum 5 słów kluczowych) oraz notę biograficzną autora/autorów (maksimum 500 znaków ze spacjami każda nota) wraz z numerem/numerami ORCID.
  • W tekście powinny być zaznaczone miejsca, do których odnoszą się ilustracje.
  • Ilustracje należy dołączyć w osobnych plikach JPG (rozdzielczość min. 300 dpi, w liczbie do 10, do wyboru przez redakcję) ponumerowane i opatrzone podpisami zamieszczonymi w oddzielnym pliku MS Word – autor artykułu zobowiązany jest mieć prawo do publikacji lub przedruku zamieszczanych ilustracji.
  1. Data otrzymania kompletnych materiałów składających się na pracę jest uważana za datę wpłynięcia pracy do redakcji, o czym zawiadamiany jest autor.
  2. Redakcja zastrzega, iż umieszczenie artykułu na stronie www.nim.gov.pl lub przysłanie go do wydawcy nie oznacza jego automatycznej publikacji w czasopiśmie „Muzealnictwo”. Ostateczna decyzja co do publikacji artykułów należy do redaktora naczelnego i kolegium redakcyjnego „Muzealnictwa”.
  3. W przypadku odrzucenia artykułu przez redaktora naczelnego autor zostanie poinformowany o odmowie publikacji w terminie 30 dni od chwili złożenia artykułu, a przysłane materiały zostaną usunięte z bazy artykułów redakcji.
  4. Poszczególne elementy pracy powinny być umieszczone w następującej kolejności:

           Praca oryginalna (w języku polskim):

  • tytuł pracy w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim),
  • imię i nazwisko autora/autorów oraz ich afiliacja,
  • określenie charakteru pracy autorów artykułu (prace, które faktycznie były wykonywane w trakcie przygotowywania artykułu):

            A – projekt badań,

            B – wykonanie badań,

            C – analiza statystyczna,

            D – interpretacja danych,

            E – przygotowanie manuskryptu,

            F – przegląd piśmiennictwa,

            G – finansowanie badań,

  • ewentualnie nazwa instytucji, w ramach działania której praca została napisana,
  • adres autora odpowiedzialnego za korespondencję, czyli kontakt z redakcją (adres pocztowy, adres poczty elektronicznej),
  • streszczenie pracy w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim, maksimum 1800 znaków ze spacjami) z podziałem na części: wstęp, materiały i metody, wyniki, dyskusja,
  • słowa kluczowe w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim, minimum 5 słów kluczowych),
  • spis skrótów i inne informacje (jeżeli jest to uzasadnione),
  • treść pracy podzielona na części: wstęp, materiały i metody, wyniki, dyskusja, podziękowania,
  • przypisy,
  • spis piśmiennictwa (do 100 pozycji),
  • nota biograficzna autora/autorów (maksimum 500 znaków ze spacjami) wraz z numerem/numerami ORCID,
  • w tekście należy zaznaczyć miejsca umieszczenia tabel, wykresów i ilustracji,
  • ilustracje należy dołączyć w osobnych plikach JPG (rozdzielczość minimum 300 dpi, w liczbie do 10, do wyboru przez redakcję), ponumerowane i opatrzone podpisami zamieszczonymi w oddzielnym pliku MS Word – autor artykułu zobowiązany jest mieć prawo do publikacji zamieszczanych ilustracji,
  • tabele ponumerowane liczbami arabskimi i opatrzone tytułami należy dołączyć w oddzielnych plikach MS Word,
  • rysunki i wykresy należy numerować jak ilustracje i dołączyć do pracy w oddzielnych plikach MS Word,
  • jakość wykonania ilustracji powinna zapewnić czytelność po publikacji,
  • jeżeli materiał ilustracyjny jest przedrukowywany z innych prac należy uzyskać zgodę na przedruk.

           Praca przeglądowa (w języku polskim lub angielskim):

  • tytuł pracy w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim),
  • imię i nazwisko autora/autorów oraz ich afiliacja (ewentualnie nazwa instytucji, w ramach działania której praca została napisana),
  • adres autora odpowiedzialnego za korespondencję, czyli kontakt z redakcją (adres pocztowy, adres poczty elektronicznej),
  • streszczenie pracy w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim, maksimum 1800 znaków ze spacjami),
  • słowa kluczowe w języku polskim (lub w języku polskim i angielskim, minimum 5 słów kluczowych),
  • spis skrótów i inne informacje (jeżeli jest to uzasadnione),
  • treść pracy,
  • w tekście należy zaznaczyć miejsca umieszczenia tabel, wykresów i ilustracji,
  • ilustracje należy dołączyć w osobnych plikach JPG (rozdzielczość minimum 300 dpi, w liczbie do 10, do wyboru przez redakcję), ponumerowane i opatrzone podpisami zamieszczonymi w oddzielnym pliku MS Word – autor artykułu zobowiązany jest mieć prawo do publikacji zamieszczanych ilustracji), ponumerowane i opatrzone podpisami zamieszczonymi w oddzielnym pliku MS Word,
  • przypisy,
  • spis piśmiennictwa (do 100 pozycji),
  • nota biograficzna autora/autorów (maksimum 500 znaków ze spacjami) wraz z numerem/numerami ORCID.
  1. Przypisy i piśmiennictwo:

           Przypisy umieszczamy po tekście właściwym artykułu, stosując następujące zasady ich zapisu:

  • tytuły czasopism należy podawać w cudzysłowie,
  • tytuły książek i części prac, tzn. rozdziałów i artykułów, tytuły dzieł sztuki, projektów oraz zwroty obcojęzyczne wplecione w tekst polski należy zapisać kursywą,
  • cytaty wyodrębniamy z tekstu głównego zapisując je kursywą,
  • konieczne wyróżnienia w tekście oznaczamy pogrubioną czcionką,
  • cytując treści internetowe stosujemy zapis zawierający adres strony internetowej oraz datę odczytu, np. www.nim.gov.pl [dostęp: 06.12.2017].

           Przypisy powinny być zapisane według przykładów:

  • Imię i Nazwisko, Tytuł, Wydawca, Miejsce wydania Rok wydania, s. xxx.
  • Tytuł, Imię i Nazwisko (red.), Wydawca, Miejsce wydania Rok wydania, s. xxx.
  • Imię i Nazwisko, Tytuł, w: Imię i Nazwisko, Tytuł, Wydawca,  Miejsce wydania Rok wydania, s. xxx.
  • Imię i Nazwisko, Tytuł, w: „Tytuł czasopisma”, Numer lub data wydania, s. xxx.

           Piśmiennictwo (bibliografię) umieszczamy po wykazie przypisów stosując następujące zasady:

  • obowiązuje porządek alfabetyczny wg nazwisk autorów wykazanych pozycji,
  • należy podać pełne nazwisko i imię autora (podawane są nazwiska wszystkich autorów, chyba że ich liczba przekracza 15), tytuł pracy, jeżeli mamy do czynienia z przekładem – imię i nazwisko tłumacza, nazwę wydawnictwa, miejsce i rok wydania publikacji,
  • tytuły książek i artykułów zapisujemy kursywą,
  • tytuły czasopism i wydawnictw ciągłych w cudzysłowach, prostą czcionką.
  1. Recenzowanie artykułów:
  • Wszystkie przedłożone do publikacji artykuły przechodzą przez procedurę preselekcji (ocenę kolegium redakcyjnego), do recenzji zaś zostają skierowane artykuły wyłonione w toku tej procedury. Prace recenzowane są przez dwóch niezależnych recenzentów. Intencją redakcji jest, by przynajmniej jeden z recenzentów wywodził się ze środowiska muzealnego. W procesie recenzji zastosowanie ma zasada tzw. podwójnie ślepej oceny, która powoduje, że autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości. Recenzja ma formę pisemną i kończy się sugestiami recenzenta dotyczącymi niezbędnych poprawek i uzupełnień oraz końcowym wnioskiem o dopuszczeniu artykułu do publikacji lub odrzuceniu go. Sekretarz redakcji informuje autorów o uwagach i sugestiach recenzentów. Redakcja nie zwraca prac, które nie zostały zakwalifikowane do druku. Redakcja umieszcza pełną listę recenzentów na stronie internetowej rocznika „Muzealnictwo”.
  • Autor po zapoznaniu się z treścią recenzji może podjąć decyzję o wprowadzeniu do artykułu sugerowanych przez recenzentów korekt i uzupełnień. Autor zobowiązany jest nanieść korekty i uzupełnienia w terminie wskazanym przez redakcję. Redakcja zastrzega sobie możliwość wprowadzenia do tekstu drobnych poprawek i skrótów.
  • Artykuł poprawiony przez autora zostaje skierowany do opracowania językowego i ponownie przekazany autorowi do autoryzacji. Autor zobowiązany jest odesłać zautoryzowany tekst w ciągu trzech dni od daty jego otrzymania.
  1. „Ghostwriting” oraz „guest authorship”:

Wszystkie wykryte przypadki nierzetelności naukowej w postaci plagiatów, praktyk „ghostwriting” oraz „guest authorship” będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.). Z „ghostwriting” mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji bez ujawnienia swojego udziału. Z „guest authorship” („honorary authorship”) mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora był znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.

  1. Ostateczna decyzja co do publikacji artykułów należy do redaktora naczelnego i kolegium redakcyjnego „Muzealnictwa”.

 

Adres redakcji:

Redakcja rocznika „Muzealnictwo”
Narodowy Instytut Muzeów
ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa
tel.: (+48 22) 256 96 38
e-mail: mkocus(at)nim.gov.pl; muzealnictwo(at)nim.gov.pl

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.