W Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyło się spotkanie edukatorów muzealnych. NIMOZ wsparło i patronowało przedsięwzięciu.
Forum Edukatorów Muzealnych
Poza rok 2020
19 grudnia 2017
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Sala Biała
PROGRAM
09:00 – 10:00 : Rejestracja uczestników
10:00: Rozpoczęcie seminarium – Powitanie uczestników:
- Paweł Jaskanis, Dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Paulina Florianowicz, Dyrektor Departamentu Dziedzictwa Narodowego MKiDN
- Piotr Majewski, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
10:20 – 11:00: Leslie Swartz, Boston Children's Museum – Understading and responding to family needs.
11:00 Wprowadzenie:
- Piotr Górajec, Forum Edukatorów Muzealnych
- Marcin Szeląg, Forum Edukatorów Muzealnych
- Janusz Byszewski,Zygmunt Kalinowski – Muzeum Dzieci w Wilanowie – komunikat o projekcie oraz warsztatach dla Edukatorów.
11:30: I sesja – Miejsce edukacji w muzeum.
Marianna Otmianowska, Miejsce edukacji muzealnej w strategii komunikacji.
Magdalena Lewna, Edukacja – jak podnieść jej znaczenie?
Mariola Olejniczak, Muzeum – kreacja – edukacja.
Barbara Przerwa, Intuicja w sztuce, intuicja w ruchu, intuicja w edukacji.
Joanna Fijałkowska, Nieszablonowe spojrzenie na edukację muzealną w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Stargardzie.
Anna Grossman, Biskupin od łopaty do muzeum w świetle wyzwań edukacyjnych XXI wieku.
Jolanta Ostaszewska, Edukacja w małych muzeach poza wielkimi aglomeracjami.
12:30: II sesja – Szkoła i nauczyciel w muzeum.
Magdalena Musiał, Epopeja i przedszkolak. O nieoczywistej ofercie edukacyjnej Muzeum Pana Tadeusza.
Karolina Vysata, (nie) mieści się w programie.
Agnieszka Barbasiewicz, Przyszłość jest tuż. Za drzwiami. Muzeum i szkoła - wspólna droga.
Jolanta Laskowska, Szkoła i nauczyciel w miejscu pamięci na przykładzie Państwowego Muzeum na Majdanku.
Małgorzata Minchberg, Współpraca niezależnego edukatora artysty z instytucjami kultury i edukacji.
Helena Postawka-Lech, Interpretacja dziedzictwa - wspólne pole Szkoły i Muzeum.
13:20 – 14:00: przerwa lunchowa (poziom -1 Pałacu)
14:00: III sesja – Edukacja w muzeum dziś i jutro – nowy raport o edukacji w muzeum.
Renata Pater, "Przyszłość przeszłości" edukacji w muzeum na kanwie badań i doświadczeń minionej dekady.
Piotr Adamczyk, Edukacja realnie – zagrożenia.
Kinga Gajda, Podsumowanie prac na raportem Regionalna czy transregionalna edukacja kulturowa na przykładzie muzeum.
Barbara Gołębiowska, Edukacja muzealna a odpowiedzialność społeczna.
Joanna Tabaka, Pomiędzy kuratorem i artystą, a widzem – facylitacja i komunikacja w edukacji muzealnej.
Agnieszka Świerczyńska, Edukacja w polskich muzeach na wolnym powietrzu (doniesienie z badań pilotażowych).
Anna Grunwald, Muzea dla dzieci a trendy w edukacji.
Oleksiy Karamanov, Tendencje rozwoju edukacji muzealnej w Polsce i Ukrainie: podejścia, modele, wyzwania
Ewa Moroz-Keczyńska, Model edukacji fińskiej w pracy edukatora muzealnego.
15:30 – 16:00: przerwa kawowa
16:00: IV sesja – Ekonomia edukacji w muzeum – czy na programach edukacyjnych można zarabiać? Wyzwania dla Forum – Forum wyzwań – przyszłość Forum Edukacji Muzealnej.
Dorota Bill-Skorupa, Wizyta w muzeum? To nie boli! Ekonomia edukacji w tomaszowskim muzeum.
Michał Rukat, Niepodległość dostępna - warsztaty dla osób z niepełnosprawnościami.
Joanna Ojdana, Warsztaty muzealne w ujęciu mikroekonomicznym. Przykład Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
Aleksandra Głowacz, Edukacja muzealna w świecie turystyki.
Emila Kamola, Co nas motywuje, czyli niebanalne projekty edukacyjne.
Kamila Dąbrowska, Muzeum jako miejsce kształtowania postaw społecznych: szkolenia antydyskryminacyjne w Muzeum POLIN.
17:00 – 17:10: przerwa kawowa
17:10 – 18:00: Dyskusja oraz podsumowanie seminarium.
18:00: Kolacja (Villa Intrata)
_________________________________________________________________________________
Seminarium jest organizowane przy wsparciu Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.