Uprzejmie informujemy, że uroczyste wręczenie nagród i wyróżnień w tegorocznej edycji Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2021 odbędzie się 26 września 2022 r. o godz. 18:00 w Muzeum Narodowym w Warszawie. Obowiązują zaproszenia.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy natomiast na prezentacje laureatów oraz panele dyskusyjne „Publiczność (od)nowa?” oraz „Publiczność wirtualna”, które odbędą się 26 września o godz. 11:00. Wstęp wolny!
Program spotkania:
11:00 – 11:15
Otwarcie spotkania i przywitanie gości
11:15 – 12:00
Prezentacja zgłoszeń konkursowych. Sesja 1
Przedstawiciele muzeów nominowanych do nagrody Sybilla 2022
12:00 – 13:10
Ekspercki panel dyskusyjny: „Publiczność (od)nowa?”
Joanna Grzonkowska, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów/ dr Beata Nessel-Łukasik, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie/ dr Elżbieta Nieroba, Uniwersytet Opolski/ Magdalena Różycka, Mazowieckie Obserwatorium Kultury, Mazowiecki Instytut Kultury/ Jolanta Woch, Zespół ds. Rozwoju i Obsługi Publiczności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Współczesne muzea kierując się zasadą otwartości i dostępności nieustannie podejmują próby docierania do nowych grup odbiorców i różnicowania swojej oferty zarówno w wersji off- jak i online. Jednak skupienie uwagi na dywersyfikacji i uatrakcyjnieniu programu równocześnie otwiera pytanie o dalszy rozwój zbudowanych już relacji. Jak angażując tak wiele środków w zaspokajanie potrzeb potencjalnej publiczności można zatroszczyć się o obecność stałych odbiorców? Czy wytwarzając kolejne formy przekazu faktycznie udaje się muzeom zachować równowagę pomiędzy potrzebą budowania nowych relacji a troską o trwałość tych, które często są skutkiem długoletniej współpracy?
13:10 – 14:00
Przerwa
14:00 – 14:30
Prezentacja zgłoszeń konkursowych. Sesja 2
Przedstawiciele muzeów nominowanych do nagrody Sybilla 2022
14:30 – 15:40
Ekspercki panel dyskusyjny: „Publiczność wirtualna”
dr Aleksandra Janus, Centrum Cyfrowe / dr Anna Pluszyńska, Uniwersytet Jagielloński / Bożena Pysiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie / Michał Sobieraj, Zamek Królewski w Warszawie / Alicja de Rosset, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Ewolucja/rewolucja w tworzeniu cyfrowej oferty w muzeach, której jesteśmy świadkami w ostatnich latach wpłynęła na postrzeganie przez muzea i muzealników odbiorców i ich potrzeb, pozwoliła odkryć nowe grupy docelowe, uświadomiła także, że trzeba wypracować nowe narzędzia badania tych grup i ich oczekiwań. Istotnego znaczenia nabiera co raz bardziej kwestia jakością danych cyfrowych i ich udostępniania, czyli „jak” i w ogóle „czy” to co się wytwarza i udostępnia w formie oferty online, trafia do publiczności i uczestników kultury w sieci. Jak muzea powinny badać kto jest ich cyfrowym odbiorcą, czego potrzebuje i jaka powinna być dla niego oferta w kontekście ostatnich zmian w muzeach.
15:40 – 16:00
Podsumowanie debaty